Metrummeltje logo
Kinderopvang Metrummeltje
  • Oosterhout (NB)
  • 0 tot 4 jaar
  • Maandag, Dinsdag, en Donderdag
  • 8:00 tot 17:30 (Andere tijden in overleg)
  • €6,60 per uur


Gastouder Werkplan Omgeving Tijden Methodiek Ouders Veiligheid Handpop Gebaren Uitstapjes Projecten Knutsels Contact

Werkplan

Welkom. In het kennismakingsgesprek heb ik al iets over mijzelf verteld. Ik ben moeder van 2 kinderen en vindt het heerlijk om met kinderen samen te zijn, met ze te spelen en ze te zien opgroeien. Ook voor uw kind wil ik zorgen voor een gezellige tijd, waarin goed zorgen voor uw kind, met elkaar bezig zijn en veel lol hebben voorop staan. U kunt uw kind met een gerust hart bij mij achter laten. Ik vind het ook heel belangrijk dat we veel tegen elkaar kunnen zeggen: als het goed gaat maar ook als het wat minder zou gaan.

Indeling van de ruimten. In deze ruime drive-in woning is de benedenverdieping geheel ingericht voor de opvang. Er zijn deurpostbeschermers aanwezig en op de vloer liggen matten die warm en zacht zijn om op te spelen en goed schoon te houden. Er is voldoende speelgoed aanwezig die om de zoveel tijd ook gewisseld wordt. Voor de baby’s is een verhoogde box aanwezig met hieronder een speelhuisje voor de wat groteren In het speelhuisje zijn lichtjes aangebracht wat er erg sfeervol uitziet. Er zijn kasten aanwezig vol met knutselmateriaal en spelletjes. Voor de kinderen is een laag tafeltje met krukjes aanwezig waaraan ze gezamenlijk eten en knutselen. In de hal en op alle verdiepingen zijn traphekjes aanwezig.

Buiten zijn vooral materialen aanwezig die de motorische ontwikkeling van de kinderen stimuleren, zoals ballen, loopfietsen en driewielers. De kinderen hebben hier voldoende keuze in waar zij mee willen spelen en voor elke leeftijd en ontwikkelingsniveau zijn er materialen aanwezig.

Sociaal-emotionele ontwikkeling.
Het is belangrijk dat uw kind leert omgaan met andere kinderen en volwassenen. U kind leert omgaan met emoties en conflicten. Bij mij ervaart uw kind een andere opvoedingsomgeving dan thuis. Uw kind leert hierdoor omgaan met andere situaties dan het thuis gewend is. Als er andere kinderen zijn leert het spelenderwijs delen en rekening houden met andere kinderen. Uw kind leert daardoor sociale vaardigheden als: samen spelen, samen delen en rekening houden met een ander. Belangrijk is dat uw kind zich veilig voelt bij mij. Ik zorg ervoor dat uw kind zijn emoties mag uiten en ervaren, en help zo nodig de grenzen daarin te bepalen. Ik probeer me te verplaatsen in de emoties van uw kind en helpt het ermee om te gaan. Stimuleren van sociaal gedrag doe ik oa dmv spel met bijbehorende kaarten en posters (ced groep).

Cognitieve ontwikkeling.
Ik help de taalontwikkeling bevorderen door elke dag voor te lezen, plaatjes kijken, zang, taalspelletjes en geluidsspelletjes. Ik werk o.a. met het Peutertaalkoffertje van v. Dale. Hierin zitten boeken, vertelplaten, cd’s en spelletjes. Tegen de tijd dat uw kind naar de basisschool gaat doe ik een peutertaaltest om te kijken hoe uw kind zich ontwikkeld op het gebied van de woordenschat. Dit alles natuurlijk onder het mom van alles mag en niets hoeft. Het moet vooral gezellig blijven. Ook maak ik gebruik van een handpop (Bennie) die stimuleert de kinderen om kleine gesprekjes aan te gaan. Een kind ervaart geen drempel naar een pop toe. Een pop biedt veiligheid ongeacht zijn vorm, uiterlijk of grootte. Bennie is erg geliefd bij de kinderen. Ik werk er graag mee.

Leesbevordering.
Leesbevordering is het stimuleren van lezen en dat begint bij kinderboeken voorlezen. "Het geeft kinderen kans op leesplezier en extra kansen in de samenleving". De waarde van (voor)lezen is enorm groot. "Voor iedereen, van elke leeftijd. Maar hoe eerder je begint en hoe langer je ermee doorgaat, hoe meer het oplevert". De basis hiervoor wordt gelegd bij de allerjongsten. "70% van de kinderen die worden voorgelezen, begint de basisschool met voldoende woordenschat om de schooltaal te begrijpen. Van kinderen die niet zijn voorgelezen, is dat maar 30%". Lezen is niet alleen belangrijk voor de taalontwikkeling, maar heeft effect op zoveel meer. (Voor)lezen geeft kinderen de gelegenheid om op persoonlijk, sociaal, en cognitief niveau te groeien. Zo zijn lezen en taalontwikkeling onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Als je kinderen voorleest, leren ze onbewust dat woorden een verhaal vertellen. Ook maken ze kennis met de routine van lezen. Dat een verhaal een begin en eind heeft en dat je leest van links naar rechts en van boven naar beneden. Bovendien helpt lezen bij de uitbreiding van de woordenschat, het formuleren van zinnen en leren kinderen verschillende manieren om zichzelf uit te drukken. "Prentenboeken hebben een compleet eigen taalwereld. Kinderen zullen deze taal nooit horen in het dagelijks leven; in een gesprekje tijdens het eten of in spelletjes. Onze dagelijkse taal is anders dan in boekjes. De taal in verhalen geeft aanleiding voor gesprekjes en stimuleert kinderen op een andere manier te denken. Het lokt interactie uit en dat zorgt voor een cognitieve stimulans".

Lezen is een belangrijke manier om de wereld te ontdekken. Door boeken komen kinderen in aanraking met werelden die zij nog niet kennen. Ze krijgen hierdoor inzichten van zichzelf en anderen en verwerven kennis van de wereld. Zo is het een manier om deel te nemen aan "cultuur" en prikkelt het hun fantasie. Daarnaast is lezen een stimulans voor het inlevingsvermogen. Op sociaal gebied leren kinderen zich verplaatsen in anderen en situaties inschatten. Een verhaal kan de aanleiding zijn om een situatie (thuis of op de kinderopvang) te bespreken. Lezen is ontspannend. Voorlezen leent zich goed als moment om emotionele veiligheid te creƫren. De routine van lezen (herhaling, regelmaat en intimiteit) biedt veiligheid. Plezier in lezen vormt de basis voor leesmotivatie.

In 2019 heb ik de cursus voorleescoƶrdinator gevolgd. Deze cursus werd gegevens door Theek5 (bibliotheek). Hier in de opvang besteed ik dagelijks meerdere momenten aan het voorlezen, aan heel de groep, maar ook 1 op 1. Ook baby's hebben hun eigen moment. Ik gebruik boeken bij ons thema van dat moment, maar ook op verzoek van de kinderen (hun lievelingsboek). Ik lees interactief voor of gebruik een verteltafel, vertelkastje, of soms een kamishibai (japans vertelkastje). Kinderen mogen ook een koffer met boekjes mee naar huis nemen. Dit is op hun niveau aangepast. Ik doe mee aan de nationale voorleesdagen, kinderboekenweek, en "Geef een prentenboek cadeau". Hier gaan we het dan uitgebreid over hebben. Ik werk met digiboeken. Kinderen mogen hun lievelingsboek van thuis meebrengen. Regelmatig wordt de kast aangevuld met nieuwe boeken.

foto

Creatieve ontwikkeling.
Ik stimuleer de creativiteit en fantasie van uw kind door het aanbieden van verschillende materialen en activiteiten. Ik werk o.a. met klei, verf, plaksel, knippen, tekenen en kleuren, papier. Ook werk ik met thema’s bv: Sinterklaas, Kerst, winter, herfst. Ook thema’s zoals emotie’s, aankleden, verhuizen, geboorte en noem maar op. Hier zit vaak een knutselwerkje bij, een poppenkastvoorstelling, proeven e.d. De themakast is dan helemaal volgens thema aangekleed. Zelf bezig kunnen zijn met deze activiteit is voor een kind belangrijk.

Lichamelijke ontwikkeling.
U kind krijgt bij mij voldoende ruimte om te bewegen. Ik vind het belangrijk dat de kinderen veel buiten zijn en ik probeer eke dag minstens 1x buiten te zijn met de kinderen, ook al is het weer wat minder. Buiten kunnen ze zich helemaal uitleven: lekker rennen, klimmen, fietsen,in de zandbak spelen enz. Wij hebben de mogelijkheid om oa: op een groot plein achter het huis te spelen, in de tuin, speeltuin, een bezoekje aan de kinderboerderij of het bos. Binnen moet er voor elk kind wat te spelen zijn: de kinderen krijgen de ruimte in de woonkamer om te spelen. Voor elk kind is er wat wils. Poppen, blokken, verkleedkleren, duplo, auto’s, keukentje, winkeltje maar ook spelletjes zoals puzzels, rijgen, memo, hamertje tik enz.

Bijna dagelijks wordt er door de oudste kinderen om een gezelschapsspelletje gevraagd. Dit is erg gezellig en leerzaam. Doordat ze o.a. op hun beurt moeten leren wachten. Natuurlijk mag U kind zijn eigen speelgoed meebrengen. Overleg even want ook de andere kinderen willen hier dan graag mee spelen. Bij het spelen leert uw kind vanzelf met andere kinderen om te gaan: samen het speelgoed te delen maar ook met elkaar een mooie toren te bouwen. Kleine ruzietjes kunnen de kinderen zelf heel goed oplossen. Natuurlijk ben ik in de buurt om, als kinderen echt met elkaar gaan vechten of elkaar pijn doen, in te grijpen.

Veiligheid.
Op gebied van veiligheid en gezondheid worden er jaarlijks een risico-inventarisaties gemaakt door "Famous Kids". Ook komt de GGD langs om te controleren. Er zijn de nodige aanpassingen in mijn huis gedaan oa: traphekjes op elke verdieping, brandmelders op elke verdieping en kamer,scherpe hoeken aan tafels en kasten beveiligt, deurstoppers, strippen in de deurposten zodat vingers niet afgekneld kunnen worden, stopcontact beveiligers, afgesloten tuin zonder giftige planten, tuigjes in alle kinderstoelen, branddeken en brandblusser. Een dichte keuken waar de kinderen niet mogen spelen. Ook is er een sociale kaart aanwezig.

Verzorging en hygiëne.
Vanzelfsprekend is mijn huis schoon: beddengoed en handdoeken worden dagelijks gewassen. Ook de kinderen leer ik om handen te wassen na het toilet/potje, voor en na het eten. Eten en drinken doen we aan tafel, niet lopend door het huis. Tandenpoetsen na de maaltijd is bij ons gewoon. Ik heb ook 3 katten, deze komen soms in de ruimte om kinderen te leren om te gaan met dieren. Tissues staan onder handbereik van de kinderen. Ik was veelvuldig mijn handen, zeker na een luierverschoning. Na elke toiletgang wordt er standaard door mij een glorixdoekje over de bril gehaald. In overleg bespreken we de aanpak om uw kind zindelijk te laten worden. Er wordt bij mij in huis niet gerookt en de ruimte is zoveel mogelijk stofvrij vanwege mogelijke allergieproblemen van de kinderen.

Normen en waarden.
foto
Zowel verbaal als non-verbaal leert uw kind normen en waarden. Ik respecteer verschillen in opvattingen, cultuur en religie. Ik heb een voorbeeldfunctie voor het kind. Ik zorg ervoor dat er niet gevloekt, gescholden, geestelijk en lichamelijk geweld wordt gebruikt door mij of mijn gastkinderen.

Ziek worden en ziek zijn.
Uw kind kan ziek worden terwijl hij bij mij is. Ik overleg dan met U wat we het beste kunnen doen. Als het kind zich er prettig bij voelt, hoeft U het kind niet per se op te halen. Heeft uw kind een besmettelijke ziekte, houdt het dan liever nog even thuis. Dit i.v.m. de andere kinderen die bij mij komen. Dit geldt voor waterpokken als de blaasjes nog niet droog zijn, krentenbaard, diarree. Gebruikt uw kind medicijnen dan kan ik die in overleg geven. Ik vraag U om een verklaring medicijngebruik’ in te vullen zodat we e.v.t. verkeerd gebruik kunnen voorkomen. Sommige medicijnen mag ik uw kind niet geven, sommige handelingen mag ik niet voor uw kind doen. Dit is wettelijk geregeld. Voorbeelden zijn injecteren en sondevoeding. Mocht uw kind deze speciale hulp nodig hebben, dan overleg ik met U hoe we dit kunnen regelen (hulp van buitenaf, instructie door arts, enz)

Slapen.
Elk kind heeft zijn eigen bedje en slaapt zoveel mogelijk apart, waar het niet gestoord wordt door de andere kinderen. In de slaapkamers is een babyfoon. Het slapen gebeurt volgens het ritme dat uw kind thuis ook heeft. Natuurlijk mag een kind dat echt zijn ogen niet open houdt, gaan slapen, slaaptijd of niet! Uw baby leg ik altijd op zijn rug te slapen, dit i.v.m. het risico op wiegendood. Ligt uw kind liever op zijn buik, overleg dat dan met mij. Voor een kindje dat zich nog niet zelf omrolt, vraag ik U een verklaring in te vullen.

Eten.
Wij eten op vaste tijden en met elkaar. Voor een baby geldt dat ik uw kindje voed volgens het schema dat U gewend bent. Wij eten weinig tot geen zoet op de boterham. Op tafel staat kaas, worst, ham, pindakaas, leverpastei en smeerkaas. Ik probeer uw kind te stimuleren om ook de korstjes te eten. Als uw kind een speciaal dieet heeft, moet U de voeding zelf meebrengen. Ik zorg ervoor dat uw kind zich aan het dieet kan houden. Fruit eten we rond 10:00. Uw kind mag zelf kiezen en vaak eten we verschillende soorten door elkaar gemengd zodat uw kind van alles kan proeven.

Dagindeling.
foto
Wij werken met dagritmekaarten, zodat uw kind kan zien wat we die dag gaan doen en in welke volgorde. Dit geeft overzicht en regelmaat aan uw kind. De kinderen ervaren dit als erg plezierig. Een voorbeeld van een dag gaat als volgt:
- 8.00 uur ontbijten.
- Hierna een voorlees moment
- Thema behandelen
- Knutselen
- Spelen
- Fruit
- Buiten spelen
- Lunch
- Slapen
- Koekje
- Spelen of gezelschapsspelletjes, muziek, speeltuin
- Opruimen en naar huis.

Foto's.
Regelmatig worden er foto's gemaakt van de kinderen. Bv. bij uitstapjes, verjaardagen enz. Deze worden dan via een link naar U gestuurd zodat U de dag thuis nog eens kunt bekijken.

Wat moet U meenemen.
Wilt U voor uw kind meenemen:
- Voldoende luiers
- Eigen knuffel en speen
- Reservekleding
- E.v.t. speciale voeding
- E.v.t. laarzen

Klachten.
Als U een opmerking heeft, ook al vindt U het moeilijk om te zeggen: zeg het toch. Samen willen we ervoor zorgen dat uw kind een leuke tijd heeft bij mij als Pedagogisch Werker/Gastouder en ik stel uw opmerkingen- positief en negatief- op prijs. Bent U echt ontevreden over de opvang, dan kunt U gebruik maken van de klachtenregeling van "Famous Kids". Ook voor kleine twijfels kunt U bij dit bureau terecht. Meer informatie hierover vind U op uw persoonlijke pagina.


Gastouder Werkplan Omgeving Tijden Methodiek Ouders Veiligheid Handpop Gebaren Uitstapjes Projecten Knutsels Contact